Hässleholms kommun

Kommunvägledare med samordningsansvar

Kommunledningsförvaltningen, Kontaktcenter

Hässleholms kommun ska vara en attraktiv plats för medborgare och företagare! Kontaktcenter har en nyckelroll genom att vara vägen in i kommunen och hanterar cirka 70 000 ärenden varje år. Brinner du för service, är lösningsfokuserad och driven i digital utveckling? Då kan tjänsten som kommunvägledare med samordningsansvar vara något för dig.

Det här erbjuder vi dig!

Som samordnare kommer du att vara spindeln i nätet för kommunens kommunikation med invånare. Du kommer att ha en viktig roll i att säkerställa att våra medborgare får den hjälp och information de behöver på ett effektivt och professionellt sätt. Dessutom kommer du att ha ansvar för att koordinera och stödja ditt team av kommunvägledare för att säkerställa att alla ärenden hanteras smidigt och att högsta möjliga servicenivå upprätthålls.

I kommunvägledarnas arbetsuppgifter ingår att kommunicera i olika kanaler såsom telefon, mejl, besök och digitala plattformar. Frågorna kan röra alla avdelningar, från det sociala till det tekniska området. Ibland handlar det om att ge vägledning och ibland att vara behjälplig med att ta emot och behandla olika ansökningar. Tillsammans med din samordnarkollega kommer du vara ansiktet utåt genom att representera kontaktcenter mot förvaltningar. I det dagliga arbetet kommer ditt fokus vara schemaläggning, systemutveckling och förenkla arbetsprocesser i kombination med operativt arbete. I samråd med enhetschef planerar och genomför du utbildningar för kommunvägledarna och tar ansvar för att gällande lagar, policys, riktlinjer och rutiner följs.

Vi välkomnar dig till vårt team som består av drygt tio kommunvägledare, ytterligare en samordnare och en enhetschef. Din arbetsplats kommer att vara på kontaktcenter i Stadshuset. 

Tjänsten är en tillsvidareanställning med start från och med 2024-06-17 eller efter överenskommelse.

Hässleholms kommun vill skapa de bästa förutsättningarna för ett hållbart arbetsliv, för att du ska trivas, må bra och känna arbetsglädje. En viktig del är att erbjuda bra förmåner till våra medarbetare som till exempel friskvårdsbidrag och möjlighet till byte av semesterdagstillägg mot lediga dagar.

Vem är du?

Vi söker dig som har högskoleutbildning med service- eller samhällsinriktning, alternativt annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer relevant. Du har erfarenhet av att arbeta i kommunal eller offentlig verksamhet och med olika verksamhetssystem. Det är meriterande om du har arbetat med kundservice, systemutveckling, coaching, schemaläggning, handläggning eller digital kommunikation. För att kunna kvalitetsgranska vårt arbete har du viss kunskap kring olika lagar som finns i offentlig verksamhet. 

Som person är du ett inspirerande föredöme, har ett pedagogiskt förhållningssätt och har en förmåga att anpassa ditt bemötande utefter olika individers behov. Du har en helhetssyn och bidrar till kommunens verksamhetsutveckling genom din analys och vilja att ständigt se förbättringspotential. Du är flexibel, lyhörd och strukturerad i ditt arbetssätt, har förmågan att prioritera i en komplex miljö för att ge bästa möjliga service till både medborgare och kollegor. Du hanterar med lätthet olika verksamhetssystem, har hög digital kompetens, är nyfiken och gillar att lära dig nytt. Du har en välutvecklad förmåga att kommunicera i både tal och skrift och kan anpassa din kommunikation efter kanal. Du har goda språkkunskaper i svenska och engelska. Vi välkomnar alla sökande då vi vill spegla Hässleholms kommuns alla invånare.

För jobbet behöver du B-körkort.

Du delar värderingar och förhållningssätt som beskrivs i vår medarbetar- och ledarpolicy.

Övrigt

Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering fri från fördomar, vilket innebär att den person som bäst matchar kraven erbjuds tjänsten. 

Om oss

Kommunledningsförvaltningen ansvarar för kommunövergripande utvecklingsfrågor och gemensamma funktioner inom ekonomi, HR, kansli, kommunikation, IT, näringsliv och räddningstjänst samt ärendehantering till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige.

Kansli- och kommunikationsavdelningen har ett övergripande ansvar för kommunens ärendeberedning, medborgarkontakt, kommunikationsarbete och demokratiska processer. Verksamheten har en stor bredd - bland medarbetarna finns kommunjurist, kommunikatörer, arkivarie, kommunsekreterare, webbansvarig, registrator, kommunvägledare och överförmyndarhandläggare. Avdelningen är indelad i fyra enheter: kansli, kommunikation, kontaktcenter och överförmyndare.

Kontaktcenter är en väg in till kommunen där invånare, företagare och besökare ska kunna få svar på sina frågor direkt. Till kontaktcentret vänder sig medborgaren för att få information och vägledning, hantera en ansökan eller anmälan, se status på ett ärende eller få handläggning av rutin- och regelstyrda ärenden.

Hässleholms kommun är en viktig knutpunkt i Sverige. Här möts människor för att leva, uppleva, arbeta och lära i en kommun präglad av nyfikenhet och utveckling. Våra medarbetare skapar kvalité som syns, visar respekt för individen och sätter medborgaren i fokus.

Välkommen att bli en av oss!

Anställning

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Lön: Månadslön
Tillträde: 2024-06-17 eller efter överenskommelse

Ansökan

Ansök här

Ansök senast

Sista ansökningsdag: 2024-05-09

Referensnummer

2024/241

Kontaktperson(er)

  • Elin Saarikari, 0451-268144

Facklig(a) företrädare

  • Vision, 0451-268151

Hjälpte informationen på denna sidan dig?

Hjälpte informationen på den här sidan dig?
Dina svar och synpunkter hanteras anonymt.

Uppdaterad: