Seniorbiljett

Med seniorbiljetten får du som har fyllt 70 år och är folkbokförd i Hässleholms kommun resa gratis dygnet runt inom kommunen med Skånetrafikens tåg, bussar och närtrafik. Om du ska du resa utanför kommunen så behöver du köpa till en biljett.

Så funkar seniorbiljetten

  • Du får hem ett kort via posten när du fyller 70 år. Kortet är din seniorbiljett.
  • Med seniorbiljetten kan du resa gratis med Skånetrafikens bussar och tåg samt med närtrafiken inom Hässleholms kommun.
  • När du går på bussen blippar du din seniorbiljett mot en röd kortläsare. Håll kortet nära och stilla mot det svarta fältet. Håll kvar kortet tills dess att en grön lampa lyser och du hör en en ljudsignal.
  • Om du åker tåg visar du din seniorbiljett för tågvärden.
  • Seniorbiljetten gäller inte utanför Hässleholms kommun. Ska du resa till en annan kommun så behöver du köpa till en biljett. Denna tilläggsbiljett kan du köpa med ett betalkort via Skånetrafikens hemsida, hos ett av Skånetrafikens kundcenter eller ombud eller i en biljettautomat på alla regionbussar. Om du köper biljetten hos något av Skånetrafikens kundcenter eller ombud kan du även betala din biljett med kontanter.

Vanliga frågor om seniorbiljetten

Din seniorbiljett skickas ut till dig samma månad som du fyller 70 år. Den skickas automatiskt hem till dig via posten. Om du är nyinflyttad i Hässleholms kommun när du fyller 70 så kan det dock dröja ytterligare någon månad innan du hinner få din seniorbiljett.

Varje månad lämnar kommunen in en beställning till Skånetrafiken för att de som har fyllt 70 år och bor i kommunen ska få sin seniorbiljett. Beställningen baseras på uppgifter från Skatteverket. Ibland kan det bli fel. Om du inte har fått din seniorbiljett, trots att du bör ha fått den, så kan du kontakta kommunens kontaktcenter på telefon 0451-26 70 00 eller via e-post, så hjälper de dig.

Skicka e-post till kontaktcenter

Om något händer med din seniorbiljett så att du inte kan åka på den, så bör du i första hand kontakta Skånetrafikens kundtjänst på telefon 0771-77 77 77, eller besöka något av Skånetrafikens kundcenter.

 

Om du väljer att besöka ett kundcenter så kan du få ett nytt kort direkt på plats, om du kan uppvisa legitimation. Om du inte får kontakt med Skånetrafiken så är du alltid välkommen att vända dig till Hässleholms kommuns kontaktcenter på

telefon 0451-26 70 00 eller via e-post, så hjälper vi dig den vägen.

Skicka e-post till kontaktcenter

Närmaste ombud för oss i Hässleholm är Pressbyrån på Hässleholms C och Pressbyrån på Norra Station.

Behåll kortet även om du inte använder det i dagsläget. Kortet får inte skänkas till någon annan.

Kortet är personligt och kan inte överlåtas. Kort som inte kan användas längre på grund av att innehavaren har avlidit bör därför slängas.

Sidan uppdaterades