Hot, våld och trakasserier mot förtroendevalda

Hässleholms kommun präglas av demokrati, rättssäkerhet och effektivitet. Hot och våld riktat mot förtroendevalda eller mot offentliga sammanträden innebär ett allvarligt hot mot dessa grundläggande principer och den demokratiska beslutsprocessen riskerar att störas.

Om du blir utsatt för hot

Säkerhetsavdelningen på kommunledningsförvaltningen har tagit fram en rutin, Hot och våld mot förtroendevald, som ett komplement till skriften Personlig säkerhet som tagits fram av Säkerhetspolisen. Rutinen, i kombination med skriften från Säkerhetspolisen, ska tillämpas vid olika typer av hot, våld och allvarliga trakasserier mot förtroendevalda i Hässleholms kommun.

Hot och våld mot förtroendevald Pdf, 513.7 kB.

Personlig säkerhet Länk till annan webbplats.

Kommunens säkerhetsavdelnings funktion

Kommunens säkerhetsavdelning hjälper till bland annat med utbildning, information och rådgivning samt samordning mellan partierna och Polisen. Polisen ansvarar för hotbildsbedömning och skyddsåtgärder för den som blivit utsatt för brott samt för att säkerställa den offentliga mötesfriheten och de deltagandes säkerhet i övrigt.

Partiernas egna medverkan

Partiernas egen medverkan i säkerhetsarbetet är viktig och det är angeläget att partierna utser en kontaktperson i säkerhetsfrågor (säkerhetsansvarig). Den som är säkerhetsansvarig för sitt parti har till uppgift att vara kontaktperson mot kommunens säkerhetsavdelning, vara uppmärksam på hotbilder och förmedla information gällande säkerhet till och från de egna politikerna.