Hässleholms kommun

Sammanträdesformalia

Som förtroendevald sitter du vanligtvis i en eller flera nämnder. Här hittar du information kring hur sammanträdena är uppbyggda och hur processen kring sammanträdena ser ut.

Nämndens reglemente bestämmer

Varje nämnd har ett eget reglemente som reglerar hur nämndens sammanträde ska gå till. I Hässleholms kommun arbetar vi mot att ha så likartade sammanträden som möjligt oberoende av vilken nämnd du sitter i.

Du hittar mer information om din nämnds sammanträdesformer i nämndens reglemente.

De olika nämndernas reglementen

Exempel på en tidsplan för ett sammanträde

  • Senast en vecka innan sammanträdet skickas kallelse till sammanträdet ut. Kallelsen anger tid, plats och vilka ärenden som ska behandlas. Underliggande handlingar till beslutsärendena skickas också med.
  • Tjänstemän kallas för att närvara vid sina ärenden.
  • Under sammanträdet på sammanträdesdagen:
    • Närvaro registreras och eventuella ersättare tjänstgör.
    • Justeringsmän utses.
    • De ärenden som finns på dagordningen behandlas.
  • Sekreterare noterar när sammanträdet började och slutade.Pressträff hålls i samband med sammanträdet.
  • Sekreterare renskriver protokollet.
  • Senast två veckor efter sammanträdet justeras protokollet.
  • Sekreterare anslår protokollet senast två dagar efter justering på anslagstavlan och skickar ut protokollet till berörda.
  • Tre veckor efter att protokollet har anslagits vinner de beslut som togs under sammanträdet laga kraft, såvida de inte blivit överklagade.

Mer information om sammanträdesformalia hittar du i den presentation som hölls för förtroendevalda i samband med skiftet i mandatperioden 2018/2019.

Utbildning nämnder sammanträdesformalia Pdf, 513.5 kB.

Hjälpte informationen på denna sidan dig?

Hjälpte informationen på den här sidan dig?
Dina svar och synpunkter hanteras anonymt.

Uppdaterad: