Arvode och ekonomisk ersättning
Regelverket ”Bestämmelser om ekonomisk ersättning för förtroendevalda” styr över ersättningen för sammanträden, resor och andra delar av ditt politiska engagemang i kommunen. I frågor och svar får du hjälp att tolka regelverket.
Regelverket
Regelverket beslutades av 2020-09-28 § 112. Den senaste versionen antogs 2022-09-26 § 86 i kommunfullmäktige.
Bestämmelserna om ekonomisk ersättning för förtroendevalda Pdf, 322 kB.
Rapportera in dina arvodesanspråk digitalt
Från och med den 1 april kommer du som förtroendevald att via Troman politiker rapportera in dina arvodesanspråk digitalt.
Du kommer åt Troman Politiker genom att logga in i tjänsten på www.troman.se eller genom den app som instalerats på din iPad. Där loggar du sedan in med BankID för att ansöka.
Två saker är bra att tänka på när du använder tjänsten:
- Arvode för fullmäktige/nämndssammanträden behöver du inte ansöka om, det betalas ut precis som tidigare via närvarolistan. Däremot behöver du ansöka om eventuell förlorad arbetsinkomst eller kilometerersättning. Har du varit på en annan typ av möte lägger du in anspråk för både arvode och andra eventuella anspråk i Troman Politiker.
- Det kan ta någon dag innan sammanträdet som din nämnd haft dyker upp då sekreteraren ska hinna registrera in närvaro i programmet. Vänta därför med att lägga in arvodesanspråk för just nämndsmöten tills de dyker upp på Troman Politikers förstasida aktuellt (steg 2 i instruktionsfilmen).
Logga in i Troman politiker Länk till annan webbplats.
Instruktionsfilm Troman politiker Länk till annan webbplats.
Frågor och svar
Om bestämmelserna
Vem gäller bestämmelserna för?
Bestämmelserna gäller för samtliga förtroendevalda i Hässleholms kommun. Det innebär att de gäller dig som ledamot och ersättare i styrelser och nämnder. De gäller också för dig som är förtroendevald för andra uppdrag i kommunen, och som inte får någon annan ersättning.
Om du till exempel är ledamot i en kommungemensam nämnd - till exempel Östra Skånes hjälpmedelsnämnd - och får arvode därifrån, har du inte samtidigt rätt till ersättning från Hässleholms kommun.
Vem ansvarar för att bestämmelserna tolkas och tillämpas på rätt sätt?
Ytterst är det kommunstyrelsen genom personalutskottet som ansvarar för att bestämmelserna tolkas och tillämpas på rätt sätt. Som förtroendevald har du ett ansvar i att följa bestämmelserna.
Ditt arvode
Hur mycket är grundbeloppet av arvodet?
Grundbeloppet i vår kommun motsvarar 90 procent av arvodet för en riksdagsledamot. För 2022 är grundbeloppet 64 350 kr.
Riksdagens arvodesnämnd tar i november varje år beslut om hur mycket arvodet ska räknas upp för riksdagens ledamöter. Beslutet gäller från och med den 1 januari kommande år. För 2022 är riksdagsledamöternas grundarvode
71 500 kr.
Vad gäller för arvode och förrättningsersättning, alltså ersättningar för mina uppdrag som förtroendevald?
Sammanträdesarvode betalas ut efter protokollets närvarolista och ansökan om arvode behöver inte göras av den förtroendevalde. Månadarvoden betalas ut utan anmälan.
Har du månadsarvode som förtroendevald har du inte rätt till ersättning för det som ingår i det uppdrag som du får månadsarvode för. Exempel: Är du nämndordförande med månadsarvode får du inte ytterligare ersättning för nämndsammanträde.
Hur ansöker jag om förlorad arbetsinkomst?
Det är viktig att du som förtroendevald själv rapporterar till nämndsekreteraren hur mycket du har tjänstgjort, så att du får den ersättning du har rätt till.
Du lämnar in vilka uppdrag du har haft till nämndsekreteraren. Ersättningen betalas ut månadsvis till det konto du har angett. Utbetalningen görs vanligtvis månaden efter att du har lämnat in din rapportering.
När ska jag lämna in min begäran om ersättning?
Det är viktigt att du lämnar in den snarast möjligt och löpande under året. För att få ersättning måste du lämna in din begäran inom ett år efter den dag du begär ersättning för.
Vem bestämmer rutiner och formkrav som gäller vid begäran om ersättning och utbetalning?
Kanslichefen på kommunledningsförvaltningen bestämmer rutinerna för hur begäran ska lämnas in. Det innebär att kanslichefen exempelvis kan bestämma vilken blankett eller formulär som gäller, vilka uppgifter du behöver fylla i och när du senast behöver lämna in för att få ersättning vid nästa utbetalning.
Anmäl lönekonto
Om du inte har anmält ditt lönekonto ska det anmälas det så fort du har möjlighet på Norderas hemsida. Ange följande arbetsgivarnummer när du fyller i blanketten: 647160
Intyg från arbetsgivaren
För att kunna betala ut förlorad arbetsinkomst behöver du lämna in ett intyg från din arbetsgivare där din timlön intygas (bifogas). Tänk på att när din inkomst förändras ska du snarast lämna in ett nytt styrkt intyg från arbetsgivaren.
Har du sedan tidigare ett uppdrag men inte har lämnat in ett aktuellt intyg om förlorad arbetsinkomst på ett tag, gör det snarast så att din ersättning blir rätt.
Finns det något maxbelopp?
Ja, det finns ett maxbelopp. Deltar du i flera sammanträden eller förättningar på samma dag, har du maximalt rätt till motsvarande åtta gånger timersättningen. Det innebär att du för år 2022 max kan få 1 544 kr i ersättning per dag.
Ersättning för förlorad arbetsinkomst
Vad innebär ersättning för förlorad arbetsinkomst?
Det innebär att du får en ersättning när ditt förtroendeuppdrag, till exempel ett sammanträde, sker när du egentligen skulle arbetat och fått lön.
Hur fungerar det om jag har speciella arbetstider, till exempel skiftarbete?
Du kan få ersättning för arbete som du missar innan ett sammanträde, men inte efter. Exempel vid nattarbete: Om du är kallad till ett sammanträde, tisdag förmiddag och därmed inte kan jobba måndag natt, får du ersättning för den arbetsinkomst du förlorar. Däremot får du inte ersättning för tisdagsnatten.
Förlorad pensionsförmån
Vem vänder jag mig till om jag har frågor om förlorad pensionsförmån?
Seniorkonsulten på KPA hjälper dig som förtroendevald med frågor om personsförmåner:
Seniorkonsult - hjälp med förtroendevaldas pensioner Länk till annan webbplats.
Du kan också söka information på:
Frånvaro, avgång och förhinder för förtroendevalda med månadsarvode
Vad gäller om jag blir sjuk?
De första 14 dagarna är ditt månadsarvode oförändrat. Är du sjuk mer än 14 dagar minskas ditt arvode. För att räkna ut hur mycket arvodet minskar per dag tar man månadsarvodet och delar med 30 (motsvarar en månad, oavsett vilken månad det gäller), och sen delar den summan på hälften. Du får alltså ett avdrag på 50 procent av en trettiondel av ditt månadsarvode, per dag du är sjuk.
Är du sjuk mer än 30 dagar ska du kontakta Försäkringskassan och nämndsekreteraren.
Exempel: Pelle är sjuk under hela april. Hans månadsarvode är 30 000 kr.
30 000 kr/30 = 1 000 kr
1 000/2 = 500 kr
Den 1 till den 14 blir det inget avdrag. Det är 16 dagar mellan den 15 och den 30.
16 dagar x 500 kr = 8 000 kr
30 000 – 8 000 = 22 000 kr
Pelle behåller 22 000 kr av sitt arvode för april.
Vad gäller om mitt barn blir sjuk?
Är du hemma för vård av barn behåller du ditt månadsarvode de första 30 kalenderdagarna per barn och år. Blir det mer än 30 dagar på ett år ska du kontakta Försäkringskassan och nämndssekreteraren.
Observera att du inte kan få ersättning från Försäkringskassan och kommunen samtidigt. Detta kan kontrolleras av Försäkringskassan.
Vad gäller om jag är förhindrad att fullgöra mitt uppdrag, av andra orsaker än sjukdom och vård av barn?
Du behåller ditt månadsarvode till och med dag 14, därefter får du inte längre något arvode.
Blanketter
Hjälpte informationen på denna sidan dig?