Som livsmedelsföretagare ska du registrera din livsmedelsanläggning minst två veckor innan du startar den. De flesta livsmedelsverksamheter ska registreras. Till exempel restaurang, livsmedelsbutik, internetbutik, huvudkontor, foodtruck, kafé, livsmedelstransportör och kök inom vård, skola och omsorg.
Använd den här e-tjänsten om du ska:
- anmäla om registrering innan du startar ny livsmedelsverksamhet
- ta över befintlig livsmedelsverksamhet eller byta bolagsform
- avsluta eller ändra en befintlig livsmedelsverksamhet.
Mer information finns på Starta och driva livsmedelsverksamhet (hassleholm.se)
I e-tjänsten lämnar du uppgifter som kommunen behöver för att placera verksamheten i rätt riskklass och planera kommande kontroll.
En verksamhet får påbörjas två veckor efter det att anmälan om registrering kommit in till miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen. Du får påbörja verksamheten tidigare om du har fått beslut om registrering innan dessa två veckor gått.
Eventuellt certifikat
Om verksamheten är certifierad enligt en standard för livsmedelssäkerhet är det bra om du har ditt certifikat tillgängligt så att du kan ladda upp det.
Rätt myndighet?
Om du ska ansöka om godkännande för en så kallad animalieanläggning kan du inte använda den här e-tjänsten. En animalieanläggning är en livsmedelsanläggning som producerar eller förpackar animaliska produkter som ska vidare till andra livsmedelsanläggningar. Läs mer om anläggningar som behöver godkännas av Livsmedelsverket på (livsmedelsverket.se).
Avgift
Vi tar ut en avgift för att handlägga din anmälan om registrering. Avgiften under år 2024 är 1 261 kronor.
Vi tar även ut en avgift för de kontroller vi utför på livsmedelsanläggningen, avgiften tas ut i efterhand för den tid vi har lagt ner på kontrollen. I samband med första besöket tar vi även ut en kostnad för handläggningstiden för riskklassning av verksamheten. Du kan läsa mer om avgifter för livsmedelskontroll här på (hassleholm.se).
Vi skickar faktura separat efter att du fått beslut.
Det krävs BankID för att använda tjänsten
För att använda tjänsten krävs BankID. Om du inte har det kan någon annan med BankID vara ditt ombud. Du kan även använda tjänsten för ett företag med ditt personliga BankID.
BankID Support om Mobilt BankID
Behöver du hjälp med blankett istället för e-tjänst?
Hör av dig till vårt kontaktcenter
Använd inte tjänsten om du har skyddade personuppgifter
Använd inte tjänsten om du har skyddade personuppgifter.
Förenklad delgivning
Förenklad delgivning kan komma att användas.
Delgivningslagen om förenklad delgivning
Glöm inte att spara i e-tjänsten
Tryck på Spara-knappen i e-tjänsten ibland för att inte riskera att förlora några uppgifter. E-tjänsten avbryts om du är inaktiv mer än 60 minuter.
Frågor?
Kontakta oss om du har frågor.
E-post: miljo@hassleholm.se
Telefonnummer: 0451-26 70 00
Så behandlar vi dina personuppgifter
Vi behandlar dina personuppgifter som underlag för att handlägga ärendet. Den lagliga grunden för behandlingen är myndighetsutövning. Miljö- och stadsbyggnadsnämnden är personuppgiftsansvarig.