Stöd hemma, bonushem och familjehem för barn och unga

Du och din familj kan få hjälp av socialförvaltningen på olika sätt. Det kan handla om att få er vardag att fungera bättre, så kallad familjebehandling. I bland kan du som barn eller ung behöva ha ett familjehem eller en kontaktperson.

Familjebehandling - hjälp hemma

Det kan kännas bra att det kommer hem en behandlare från socialtjänsten till din familj som hjälper till genom att prata och ordna upp viktiga saker. Ibland kanske det räcker med att ses några gånger, och ibland träffas vi under en längre tid. Vi kan också ses på andra ställen än hemma om det skulle vara det bästa.

Bonusperson eller kontaktperson

Du kan ha en bonusperson, som också kallas för kontaktperson. Du träffar kontaktpersonen regelbundet för att umgås och hitta på aktiviteter tillsammans. Ibland kan aktiviteterna ha ett specifikt mål, som att hitta en fritidsaktivitet du gillar, och ibland är kontaktpersonen mest en vuxen till som du kan känna förtroende för.

Om du känner att du vill ha en bonusperson ringer du till socialförvaltningens mottagningsenhet: 0451- 26 70 50. Vi har telefontider: måndagar och onsdagar klockan 10-11.30 och 13-14.30, tisdagar och torsdagar 13-14.30 samt fredagar 10-11.30.

Familjebasen

Familjebasen är ett så kallat HVB-hem (hem för vård och boende) och är till för att ge boende och stöd så nära hemmet som möjligt till dig som är barn eller ungdom och dina föräldrar. Ibland kan din familj få stödet hemma i familjen. Det kan också vara så att hela eller delar av familjen får flytta till Familjebasen under en period.

En del familjer behöver mycket stöd, medan andra behöver mindre. Beroende på vilket stöd du och din familj behöver, kan du också bo med personal nära hemmet, eller en bit ifrån. Familjebasen bygger på att stödet är utformat för att du inte ska behöva på det sättet att man inte ska behöva byta ut de goda relationer man har i sitt nätverk.

Bonusfamilj

Om du har det jobbigt hemma kan du få en bonusfamilj som du övernattar hos ibland. Bonusfamilj kallar vi också för kontaktfamilj. Där kan du bo någon gång eller några dagar i månaden för att du behöver det. Hos bonusfamiljen kan du lära känna nya vänner och prova nya aktiviteter.

Om jourhem

Familjehem

Om du inte kan bo hemma alls av olika anledningar kan du få bo i ett familjehem. Ett familjehem är som en bonusfamilj där du kan bo under kortare tid eller resten av din uppväxt. Familjehemmet kan vara en hel familj eller en ensamstående som har tid och plats för dig. En del familjehem bor en bit bort och då kan du behöva flytta och kanske byta skola och få nya vänner.

Det är vi på socialförvaltningen som matchar familjehem med dig som behöver komma hemifrån. Vi fortsätter hålla kontakt med dig och ditt familjehem så länge du bor där. Familjehemmet ska också hålla kontakt med dina föräldrar och andra anhöriga.

Om familjehem