Hässleholms kommun

Trygghetslarm och trygghetskamera

Om du behöver stöd för att känna dig trygg hemma kan du ansöka om att få ett trygghetslarm och/eller nattlig tillsyn via trygghetskamera.

Trygghetslarm

Du som snabbt behöver kunna kalla på hjälp i hemmet kan ansöka om att få ett trygghetslarm. Larmet gör det möjligt för dig att snabbt komma i kontakt med vår hemtjänstpersonal. Det skapar en trygghet för dig, eftersom du kan få hjälp när du behöver det.

Så ansöker du

Om du är 75 år eller äldre, har du alltid rätt att få ett trygghetslarm. Du kan lätt ansöka om att få ett trygghetslarm via vår e-tjänst.

Trygghetskamera

Trygghetskamera innebär att du får tillsyn nattetid med hjälp av en kamera. Personalen kan titta i kameran vid specifika tidpunkter. Om du har en trygghetskamera behöver du exemplevis inte riskera att bli väckt av att hemtjänstpersonalen kommer hem till dig mitt i natten.

Så ansöker du

Du kontaktar en biståndshandläggare om du behöver ett trygghetslarm eller en trygghetskamera. Ring vårt kontaktcenter på telefonnummer: 0451-26 70 00 för att få prata med en handläggare. Biståndshandläggarnas telefontider är: måndag, tisdag, torsdag och fredag 8:30-9:30 samt onsdag 13:30-14:30.

Vanliga frågor

När du har blivit beviljad ett trygghetslarm av en biståndshandläggare blir du kontaktad av en larminstallatör från kommunen. Tillsammans bestämmer ni datum och tid för installationen. Installatören monterar också ett digitalt, nyckelfritt lås på insidan av din ytterdörr. Det nyckelfria låset kan öppnas av personalen från hemtjänsten med hjälp av den mobil som de använder i arbetet.

Nej, trygghetslarmet fungerar bara i din bostad. Sladden till trygghetslarmet får inte kopplas ut ur eluttaget.

Ja, larmknappen är vattentät och går att bära både när du duschar och när du diskar.

Vi vill helst att du testar att ditt trygghetslarm fungerar genom att provlarma minst en gång i månaden. Använd alltid larmklockan när du provlarmar. Meddela larmcentralen att du bara provlarmar när de besvarar ditt larm.

Om du blir beviljad att ha nattlig tillsyn via en trygghetskamera kommer någon av våra larminstallatörer att kontakta dig för att boka ett hembesök. Installatören kommer sedan hem till dig och monterar upp kameran samt testar att den fungerar och ställer in de klockslag då du vill att tillsynen via kameran ska ske.

Med tillsyn via trygghetskamera bestämmer du själv när på natten som du vill att tillsynen ska ske. Personalen genomför tillsynen via en mörkerseende kamera, som är kopplad till en surfplatta. Detta gör att de inte behöver komma hem till dig när du sover.

 

Trygghetskameran monteras hemma hos dig och den är endast aktiv vid de tillfällen som personalen gör tillsynen. Vid alla andra tider är trygghetskameran avstängd och inget ljud-, bild- eller filmmaterial från tillsynen spelas in eller sparas.

Du betalar en fast månadskostnad för ditt trygghetslarm från och med den månad då larmet installeras hemma hos dig. Om du inte längre vill ha ditt trygghetslarm behöver du inte betala någon avgift den månaden som larmet plockas bort.

 

I samband med att ditt larm installeras betalar du också en installationsavgift. När du larmar och får hjälp av hemtjänstpersonalen betalar du hemtjänstavgift för den tid som personalen är i ditt hem.

 

Avgifter för trygghetslarm och kamera