Resor, transporter och besök

  • Ingen giltig användare vald.
  • Ingen giltig användare vald.

Personer med funktionsnedsättning kan ansöka om färdtjänst, riksfärdtjänst och parkeringstillstånd. Man kan också ansöka om att ta med sig ledsagare.

Få mer information genom att gå till rubrikerna i vänstermarginalen.

Seniorbiljett

Med seniorbiljetten får du som har fyllt 70 år och är folkbokförd i Hässleholms kommun resa gratis

dygnet runt inom kommunen med Skånetrafikens tåg, bussar och närtrafik. Ska du resa utanför kommunen behöver du köpa till en biljett.

Så här fungerar seniorbiljetten

  • Du får ett kort hemskickat som fungerar som din seniorbiljett.
  • Med seniorbiljetten reser du med Skånetrafikens bussar och tåg samt med närtrafiken inom Hässleholms kommun.
  • När du går på bussen blippar du din seniorbiljett mot en röd kortläsare. Håll kortet nära och stilla mot det svarta fältet. Håll kortet tills en grön lampa lyser och en signal hörs.
  • När du åker tåg visar du din seniorbiljett för tågvärden.
  • När du ska resa utanför din hemkommun gäller inte seniorbiljetten. Då behöver du köpa till en biljett.
  • Du kan köpa biljett med betalkort på Skånetrafikens hemsida, hos kundcenter och ombud, i biljettautomat eller på regionbussar. Hos kundcenter och ombud kan du även betala din biljett med kontanter.

Vanliga frågor om seniorbiljetten

Samma månad som du fyller 70 år skickas seniorbiljetten hem till dig automatiskt. Om du är nyinflyttad kan det dröja ytterligare någon månad.

Varje månad lämnar kommunen in en beställning till Skånetrafiken för att de som fyllt 70 år och bor i kommunen ska få sin seniorbiljett. Beställningen baseras på uppgifter från Skatteverket. Ibland kan det bli fel. Om du inte har fått din seniorbiljett, trots att du bör ha fått det, kan du kontakta kommunens medborgarservice på telefon 0451-26 70 00 eller via e-post så hjälper de dig.

Kontakta i första hand Skånetrafikens kundtjänst på telefon 0771-77 77 77 eller besök något av deras kundcenter. Besöker du ett kundcenter kan du få ett nytt kort direkt på plats om du kan legitimera dig. Om du inte får kontakt med Skånetrafiken kan du även vända dig till kommunens medborgarservice på telefon 0451-26 70 00 eller via e-post så hjälper de dig.

Närmaste ombud för oss i Hässleholm är Pressbyrån på Hässleholms C och på Norra Station.

Behåll det.

Klipp det och släng det i plaståtervinningen.

Sidan uppdaterades 2020-10-19