Hässleholms kommun

Besöksadress

Hässleholms kommun

Stadshuset, Nytorget 1
Hässleholm

Växel: 0451-26 70 00

 

Postadress

Hässleholms kommun


281 80 Hässleholm


Senast publicerad av Ann Andersson

Uppdaterad lösning: Åtkomstproblem till Microsoft365 program och appar - Outlook uppdateras inte

Servicedesk har hög belastning just nu så har ni problemen som beskrivs här nedanför behöver ni inte ringa in. Försök själva först enligt beskrivningen, det kommer spara er tid.

Uppdatering lösning datorer:

Vid felmeddelande: "Någonting gick fel, din enhet är borttagen från organisationen"

 

1. Öppna Outlook lokalt, titta nere i högra hörnet efter "Lösenord krävs" - klicka på texten och logga in om inloggningsrutan kommer upp.

För vissa kommer ingen ruta upp utan den slår bara om och det står "Ansluten till: Microsoft Exchange". Då är allt ok. Trots detta kommer en del användare få upp samma ruta igen om ni går ut på onlinetjänsterna via www.office.com Länk till annan webbplats.. Klicka då på "Fortsätt" på det felmeddelandet. Då kommer ni vidare och kan arbeta som vanligt.

 

2. I de lokala versionerna av Word, Excel och Powerpoint kan man få upp en gul triangel med ett utropstecken i - det är samma sak som felmeddelandet i Outlook dvs "Lösenord krävs" - klicka på triangeln och fyll i inloggningsuppgifter om inloggningsrutan kommer upp.

 

3. På OneDrive blir det ett rött kryss över molnikonen som ligger nere till höger på datorn. Klicka på krysset och fyll i inloggningsuppgifter om inloggningsrutan kommer upp. 


Möjliga upplevda problem

Får ni problem med åtkomst till Officeprogram så som te.x Outlook, Word eller OneDrive måste ni troligen verifiera er igen. Detta gäller på datorer, mobiltelefoner och läsplattor. Problemet kan bland annat visa sig genom att Outlook inte uppdateras, Du ser inte statuts på kollegorna i Teams eller kommer inte åt filer i OneDrive.

Lösning

För att det ska fungera igen behöver ni skriva in ert lösenord. Öppna Outlook appen så triggas inloggningsrutan att komma fram. På telefonerna kan ni även få uppmaning att registrera er enhet igen. Följ då bara flödet och klicka på "registrera", "godkänn" "ok" när ni får upp de rutorna. På Androidenheter behöver man gå in i appen "Företagsportalen" och klicka på sin profil för att det flödet ska komma igång. Vänta någon minut om det inte visas direkt.


Kvarstår problemen eller ni fastnar så skicka ett e-postmeddelande till servicedesk@hassleholm.se så får ni hjälp.

  • Ingen giltig användare vald.
  • Ingen giltig användare vald.