Hässleholms kommun

Besöksadress

Hässleholms kommun

Stadshuset, Nytorget 1
Hässleholm

Växel: 0451-26 70 00

 

Postadress

Hässleholms kommun


281 80 Hässleholm

  • Ingen giltig användare vald.
  • Ingen giltig användare vald.

Publicerad 2020-11-10 10.19

Hässleholm en populär outdoor-destination

De negativa effekterna av Covid-19-pandemin har under året berört många olika branscher och människor i världen. Besöksnäringen är en av de hårdast drabbade branscherna och står inför fortsatt tuffa utmaningar. Naturturismen har däremot fått ett uppsving under pandemin. Efterfrågan på utomhusaktiviteter har ökat rekordartat. Aktiviteter som cykling, fiske och vandring kan utföras med säker social distansering, vilket lett till högt tryck på naturbesöksmål på flera håll i landet, så även i Hässleholms kommun.

Möjligheter att jobba framåt

Redan innan pandemin visade flera studier och analyser av trender inom besöksnäring- och upplevelseturism på en stark och ökande efterfrågan på naturturism som reseanledning.


- Samtidigt som det har varit och är en tuff period för många av företagen i besöksnäringen, så finns det möjligheter att ställa om sin verksamhet, att hitta nya lösningar och samarbeten, säger Anna Nordstrand, destinationsutvecklare vid tillväxtavdelningen på Hässleholms kommun. Framöver ser vi en ökad efterfrågan på bokningsbara upplevelser och paket. Med tanke på hur läget ser ut nu och en ganska lång tid framöver kommer vi fortsatt vilja umgås utomhus och semestra på hemmaplan.


Tykarpsgrottan i Ignaberga är ett bra exempel på företag som anpassat sin verksamhet genom att digitalisera sitt bokningssystem för guidade visningar. Man har därmed säkrat upp inkomster, fått en bättre överblick på efterfrågan och kunnat planera för antalet visningar och bemanning av personal.


-För vår verksamhet har det varit positivt att folk hemestrat, vi har haft många besökare till våra gruvvisningar. Bokningssystemet har gjort att våra besökare har kunnat planera sina besök i god tid hemifrån för att undvika trängsel i väntan på att få plats på en guidning, säger Anna Axelsson på Tykarpsgrottan. Under onsdagarna har vi haft kvällsöppet i vårt café och grilltält, vilket varit uppskattat. Vi har ett stort område att sprida ut besökare på. Däremot har vi haft en sämre säsong om vi ser till bokning av våra stugor samt övernattning på vår camping, säger hon.


Även MultiLevel Äventyr i Sandåkra har haft en bra säsong med fina omdömen och återkommande gäster till upplevelser bland anläggningens höghöjdsbanor, ziplines med mera.


- Vi har tredubblat antalet besökare i år, säger Magnus Pålsson, ägare till MultiLeveL Äventyr. Efter att ha tappat alla företagsbokningar under våren fylldes det på med bokningar från privatpersoner så juni-augusti blev riktigt bra. Framförallt var det besökare från närområdet och regionen men under hösten har danskarna kommit tillbaka. En satsning på digital synlighet och samarbete med flera aktörer i området har gett resultat, berättar Magnus.


En tydlig vandringstrend

Även för Glada Geten Gårdsmejeri i Lilla Oberöd har det varit en riktigt bra säsong. REKO-ringar ökade otroligt mycket under våren och många av kunderna därifrån valde att åka till gården på utflykt, liksom att lokalbefolkningen fått en ökad kännedom om besöksmålet. Nya sorters vandrare upplevs ha ökat och dessa har i högre utsträckning än andra fikat och handlat i butiken.


I slottsparken på Hovdala slott har många besökare hittat ett nytt vardagsrum att umgås i. Gratisaktiviteter på Lånehyllan, Hattjakten och utomhusvisningar har varit särskilt uppskattade med en hel del extrainsatta visningar, berättar Marie Kåberg, receptions- och butiksansvarig på Hovdala slott. Här har det märkts en tydlig ökning av efterfrågan på upplevelser i naturen, av många som aldrig tidigare varit ute i skog och mark. Allt från de som tar en tur på ett par kilometer till de som vandrar flera mil med stor packning, säger hon.

 

Vandringstrenden har också märkts tydligt på uthyrningen av de tre vindskydden på Hovdala Vandringscentrum.


I juni i år var 83% av nätterna uthyrda för alla tre vindskydden och i juli var siffran ännu högre, 94%. För augusti och september var beläggningen 66% respektive 41%. Detta kan jämföras med siffrorna för 2019 - juli 66 %, augusti 56 % respektive september 23 % - då bara två av vindskydden stod klara. De kallare månaderna verkar inte avskräcka. Höstens helger är bokade en bit in i november och alla tre vindskydden är redan bokade under nyårsnatten!


- Människor vill numera ha unika och annorlunda naturupplevelser. Vindskydden bidrar verkligen på ett bra sätt till resten av det Hovdala erbjuder och till Hässleholms starka varumärke, säger Carina J Lindholm, destinationsutvecklare vid tillväxtavdelningen på Hässleholms kommun. Att kunna boka ett vindskydd kräver inte den stora börsen och genom att boka i förväg vet du att du får en sängplats när du väl kommer fram, vilket naturligtvis också är några av orsakerna till att de blivit så populära, säger hon.

 

Statistikuppgifter över kommersiella gästnätter för juni-augusti visade en minskning med totalt 27,5 procent för Hässleholms kommun vilket var något lägre än siffran för Skåne (29,2 procent) och Sverige (36,7 procent). Av dessa var det största tappet som väntat från de utländska besökarna som minskade med 69,7 procent i Hässleholm. För Skåne var minskningen med 78,8 procent och i hela landet 84,3 procent.


Hotell Statt är en av de anläggningar som slog alla rekord under en månad och de ser främst vandrare som ett bidrag till ökningen.

- Vi hade all time high under juli månad. Juni och augusti var ok sett efter omständigheterna. I år har vi tydligt sett en ökning på vandringsturism och att fler turister har bokat för att komma till Hässleholm och inte bara stannat på väg till annan ort. Flera gäster än tidigare har förlängt sin vistelse när de upptäckt att det finns så mycket att göra här, berättar Katrin Pettersson, hotelldirektör på Hotell Statt.


- En del av boendeanläggningarna hade trots allt en bra säsong periodvis eftersom semestrande svenskar såg till att det inte slutade så illa som befarat, säger Ida Flygare destinationsutvecklare vid tillväxtavdelningen på Hässleholms kommun. Men nu med andra vågen av covid kommer vi såklart åter in i ett tufft läge, säger hon.


Naturturism en brygga i kommande projekt

Under hösten har Hässleholms kommun i samverkan med HessleCity, Hässleholms centrumförening, fått beviljade EU-medel för projektet HUS (Hässleholms Utveckling via Samverkansmodell) för att utveckla förutsättningarna för Hässleholms centrum som handels- och mötesplats.


-Vi ser att ett attraktivt centrum stärker förutsättningarna för utveckling och tillväxt, säger Anna Nordstrand som kommer att vara projektledare i HUS-projektet. Naturturismen kan bli en brygga som knyter ihop Hässleholms centrum med landsbygden och vi har stor potential att tillsammans med våra företag utveckla nya produkter inom outdoor som matchar besökarens behov. Ett brett utbud av aktiviteter gör Hässleholm till en attraktiv plats att bo, leva och driva företag i, menar Anna.

Pappa och pojke står invid kanten på en fågelplattform och kikar med kikare efter sjöfåglar.

Fågelskådning vid fågelplattformen Slingra Dig invid Finjasjön, Hässleholm. Foto: Johan Funke

Pappa och dotter ligger i sina sovsäckar i ett vindskydd och läser en bok.

Redo för natten i unika vindskydden på Hovdala Vandringscentrum. Foto: Johan Funke

Ett gäng vandrare med hund promenerar i grönskande bokskog med mossbeklädda stenar

Skön och varierad vandring finns på Hovdala Vandringscentrum. Foto: Johan Funke