Hässleholms kommun

Besöksadress

Hässleholms kommun

Stadshuset, Nytorget 1
Hässleholm

Växel: 0451-26 70 00

 

Postadress

Hässleholms kommun


281 80 Hässleholm

  • Ingen giltig användare vald.
  • Ingen giltig användare vald.

Publicerad 2019-02-27 av Gunvor Borre

Jacobsskolans elever hjälper dig att lösa enklare IT-problem

Det är svårt att hitta platser för Arbetsplatsförlagt lärande, APL, av hög kvalitet till gymnasieelever samtidigt som det är svårt att anställa utbildad personal inom IT-branschen. Det är bakgrunden till att dator- och kommunikationsinriktningen på El- och energiprogrammet på Jacobsskolan får chansen att genomföra sin APL i en nystartad kundtjänst. 

Åtta elever i årskurs 2 på dator- och kommunikationsinriktningen på El- och energiprogrammet på Jacobsskolan i Hässleholm genomför fem veckors APL med start den 25 februari i en kundtjänstavdelning, som IT-företaget QSi Sweden AB har skapat för detta ändamål. Ytterligare åtta elever i årskurs 3 kommer att ha sin APL förlagd där under sex veckor med start under andra halvan av april.


Glenn Malmström Yeardye läser andra året på El- och energiprogrammet på Jacobsskolan.

- Jag har längtat mycket efter att få komma ut på praktik. Det ska bli väldigt spännande och roligt. Det är min första praktik, så jag är lite nervös. Jag ser fram emot att få hjälpa till att ta emot kunder.


Maila eller chatta om du vill ha hjälp med ett IT-problem

Gymnasieeleverna får arbeta med olika IT-problem som dyker upp i verkligheten. Såväl kommuninvånare som mindre företag är välkomna att höra av sig för att få hjälp med enklare IT-problem. Det kan till exempel handla om att en kund behöver få hjälp med ett nytt lösenord, få ett trådlöst nätverk att fungera, installera en ny dator eller få igång en skrivare. Vi når den provisoriska kundtjänsten genom att maila till eller chatta med gymnasieeleverna på www.ithjalpnu.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.


- Vi försöker skapa en genuin arbetsmiljö så nära verkligheten som vi bara kan för dessa elever. Det är viktigt att faktiskt ha fått lösa utmaningar på riktigt. Samtidigt är det viktigt att vara medveten om att kundtjänsten bemannas av elever, som går andra eller tredje året på en gymnasieutbildning, och inte utbildade IT-konsulter, betonar Henrik Bergqvist, VD för QSi Sweden AB.


Jacobsskolans elever får lösa ”riktiga” IT-problem

Gymnasieeleverna får prova sina teoretiska kunskaper samtidigt som de får erfarenhet av att lösa ”riktiga” IT-uppgifter.


- Även om vi utbildar våra elever i både teoretiska och praktiska moment på Jacobsskolan, så är APL jätteviktigt. Då får eleverna en inblick i hur det är att jobba ute i verkligheten. Gymnasieskolan och företagen måste samarbeta kring APL, om branschen ska få tillgång till välutbildad arbetskraft framöver, menar Helen Masomeh Shirinbab, lärare på El- och Energiprogrammet på Jacobsskolan.


Förståelse för företagens IT-miljö

Gymnasieeleverna kommer inte bara att ägna sig åt att lösa verkliga IT-problem i en provisorisk kundtjänstavdelning. De kommer även att göra ett antal studiebesök hos olika IT-företag för att de ska få insyn i hur arbetet går till på olika arbetsplatser och få en förståelse för hur företagens IT-miljö ser. Några företag bjuds in för att föreläsa om vad som är viktigt i deras vardag. Efter besöken får eleverna analysera bland annat hur de har upplevt företagens behov och vilka problem de har, vad som är viktigt och mindre viktigt.


- Jag älskar mitt gymnasieprogram, säger Glenn Malmström Yeardye. Jag vill arbeta med IT-support när jag slutar skolan och senare i livet vill jag bli programmerare. Min dröm är att syssla med spelutveckling.