Hässleholms kommun

Besöksadress

Hässleholms kommun

Stadshuset, Nytorget 1
Hässleholm

Växel: 0451-26 70 00

 

Postadress

Hässleholms kommun


281 80 Hässleholm

  • Ingen giltig användare vald.
  • Ingen giltig användare vald.

Publicerad 2018-10-08 av Freja Hagsund

EU:s nya utsläppskrav på nyproducerade bilar

Förra veckan röstade Europaparlamentet igenom förslaget att tuffare utsläppskrav ska ställas på nyproducerade bilar. Denna fråga har skapat debatt i Bryssel. Förra veckans omröstning blev därmed något av en kompromiss.

En kompromiss mellan miljöutskottet och EU-kommissionen

Förslaget som Europaparlamentet röstade igenom innebär att koldioxidutsläppen från nyproducerade bilar ska minska med 40 % fram till 2030. Kompromissen låg därmed mellan miljöutskottets förslag på en minskning på 50 % och kommissionens förslag på 30%.


Vissa menar att detta inte är tillräckligt för att nå målen i Parisavtalet. En femtedel av EU:s totala koldioxidutsläpp kommer från skåpbilar och personbilar, och det är dessutom en sektor där utsläppen ökar.

 

Miljöutskottet menar därför att det är viktigt att ha ambitiösa mål och att ställa krav på framtidens bilar så att bilindustrin på sikt reformeras för att bli en hållbar bransch. 


Miljökrav och EU:s bilindustri

Förra veckans omröstning var viktig då den satte ambitionsnivån för de fortsatta diskussionerna mellan medlemsländerna, som inte är överens om hur stränga kraven ska vara.

 

Sveriges regering var på miljöutskottets linje och förespråkade en minskning med 50 %. Italien och Frankrike var beredda att gå längre än kommissionens förslag, men var inte med på Sveriges och miljöutskottets hårda linje. Tyskland är en stark kraft i motståndet mot en hård linje. Samtidigt finns det starka lobbygrupper som representerar fordonsindustrin som anser att kravet är alltför långtgående.


Argumenten mot för stränga utsläppskrav grundar sig framförallt i att kraven hämnar den europeiska bilindustrins konkurrenskraft på den globala marknaden. I förslaget som EU-kommissionen la fram räknar man med att en ny personbil kommer bli 400-2700 euro dyrare fram till år 2030.


Imorgon, den 9 oktober, träffas medlemsländernas miljöministrar för att ta fram en gemensam ståndpunkt i frågan och den 10 oktober börjar slutförhandlingen mellan Europaparlamentet, EU-kommissionen och ministerrådet.

 

Mer information hittar du i följande artiklar:

 

Dagens Industrilänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Sydsvenskanlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Dagens Nyheterlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster