
Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen
Besöksadress
Hässleholms kommun
Stadshuset, Nytorget 1
Hässleholm
Telefon: 0451-26 67 50
Postadress
Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen
Hässleholms kommun
Stadshuset
281 80 Hässleholm
Skicka meddelande till
Regler vid tobaksförsäljning
Alla som säljer tobak måste ansöka om tillstånd hos miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen. Här finns information om vad som gäller enligt lagen om tobak och liknande produkter.
Regler vid försäljning av tobak
- Du måste ansöka om tillstånd för att få sälja tobaksvaror.
(pdf, 235 kB) Du får inte börja sälja innan du fått ditt tillstånd. Att sälja tobaksvaror utan tillstånd från miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen är ett brott mot lagen om tobak och liknande produkter.
- Använd vår blankett för ansökan om tillstånd för tobaksförsäljning.
(pdf, 235 kB)
- Använd även blankett för finansieringsplan.
(pdf, 221 kB)
- Lagen påverkar inte försäljning av e-cigaretter, påfyllningsbehållare och folköl.
Övriga regler vid försäljning
- Alla som säljer tobak ska ha särskild kontroll över försäljningen, det vill säga ha ett egenkontrollprogram.
(pdf, 149 kB)
- Man får aldrig sälja tobak till någon som inte fyllt 18 år. Fråga efter legitimation.
- Man får inte sälja tobak om man misstänker att varan ska lämnas över till någon som inte fyllt 18 år, så kallad langning.
- Näringsidkare har ansvar för att personalen får det stöd och den information som krävs för att kunna följa tobakslagens bestämmelser.
- Man får inte ha påträngande, uppsökande eller uppmanande reklam och marknadsföring på sitt försäljningsställe.
- Man får inte ha reklamskyltar på försäljningsställets utsida eller i skyltfönster.
Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen genomför årligen oanmälda tillsynsbesök hos den som säljer tobak.
Vanliga frågor


När du ansöker om tillstånd för att sälja tobak behöver du fylla i en ansökningsblankett (pdf, 235 kB). Det är viktigt att alla uppgifter fylls i korrekt och att alla handlingar som ska bifogas ansökan finns med. Du ska exempelvis bifoga ett egenkontrollprogram och en finansieringsplan
(pdf, 221 kB).
För att kommunen ska kunna godkänna din ansökan krävs det att du uppfyller lagens krav. Det innebär, bland annat:
- Att du inte har skulder hos Kronofogden
- Att du inte har anmärkningar hos Skatteverket
- Att du inte finns i polisens belastningsregister för allvarlig brottslighet.


Miljö- och stadsbyggnadsnämnden tar ut en avgift när du ansöker om tillstånd. Avgiften ska täcka kostnaden för handläggning av ansökan. Avgiften är 8 320 kronor. Vid komplicerade ansökningar kan miljö- och stadsbyggnadsnämnden debitera ytterligare för den tid som inte täcks av kostnaden för ansökan.
Utöver kostnaden för själva tillståndet tillkommer därefter en årlig tillsynsavgift.
Ibland behöver miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen följa upp brister i din verksamhet med extra kontroller, förelägganden eller förbud. Dessa extra åtgärder ingår inte i den årliga avgiften, utan du får betala 1 040 kr/timme för de extra timmar som vi lägger ner.
Taxa för Hässleholms kommuns tillsyn enligt lag om tobak och liknande produkter (pdf, 189 kB)
Mer information
Självservice
Dela sidans innehåll:
Sidan uppdaterades