
Hässleholms kommun
Besöksadress
Hässleholms kommun
Stadshuset, Nytorget 1
Hässleholm
Växel: 0451-26 70 00
Tillväxtavdelningen
Besöksadress:
Stadshuset, Nytorget 1, Hässleholm
Postadress:
Hässleholms kommun
Kommunledningsförvaltningen
Tillväxtavdelningen
281 80 Hässleholm
Tillväxtchef
Stefan Larsson
Telefon: 0451-26 72 25
Näringslivsutvecklare
Pia Sandell
Telefon: 0451-26 65 27
Skicka meddelande till
Starta och driva livsmedelsverksamhet
Ska du sälja någon form av mat eller dryck? Då behöver du i de flesta fall registrera din verksamhet hos Hässleholms kommun. Ett fåtal verksamheter måste godkännas av Livsmedelsverket.
Registrera din verksamhet
Minst två veckor innan eller som tidigast tre månader innan du startar din livsmedelsverksamhet ska du lämna in en anmälan om registrering och underlag för riskklassning.
En anmälan ska göras även om du bara ska ha en tillfällig verksamhet.
Anmäl registrering av livsmedelsverksamhet Pdf, 261 kB, öppnas i nytt fönster. (Pdf, 261 kB)
Underlag för riskklassning Pdf, 392 kB, öppnas i nytt fönster. (Pdf, 392 kB)
Du får ett skriftligt beslut om registrering som svar på din anmälan. När du har kommit igång med din verksamhet kommer miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen att göra ett besök i din verksamhet.
Kontrollbesök av livsmedelsverksamhet
Anmäl om du tar över en verksamhet
Om du tar över en verksamhet måste du göra en ny anmälan om registrering. En registrering gäller bara för det företag eller den person som bedriver verksamheten.
Tips, råd och bygglov
Du kan få råd och tips om hur du ska utforma den lokal som du tänker använda till verksamheten samt om du behöver bygglov. Kontakta oss i god tid.
E-post till miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen
När verksamheten upphör
Kontakta miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen när verksamheten upphör eller byter ägare. Den nya ägaren måste lämna in en ny anmälan om registrering.
Mobila verksamheter
Om du har en mobil verksamhet ska du registrera den i din hemkommun, det vill säga där du har ditt företag. När du ställer upp din vagn behöver du markägarens tillåtelse. Om du ska använda gasol eller grilla behöver du kontakta räddningstjänsten.
0451-26 70 00
Hantering av gasol (brandfarlig vara)
Godkännande
Verksamheter som producerar livsmedel av animaliskt ursprung, till exempel charkuterier och verksamheter som hanterar opastöriserad mjölk, måste godkännas innan de får starta. Om din verksamhet omfattas av krav på godkännande ska du vända dig till Livsmedelsverket.
Livsmedelsverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Du behöver inte få ett godkännande om du har en småskalig verksamhet som:
- producerar små mängder livsmedel av animaliskt ursprung
- och om du säljer produkterna på den lokala marknaden, det vill säga i din hemkommun och i angränsande kommuner.
Fettavskiljare
De flesta verksamheter som hanterar oförpackade livsmedel ska ha sina avloppssystem kopplade till en så kallad fettavskiljare. Innan du installerar en fettavskiljare lämnar du in en anmälan till miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen. Du behöver ett startbesked innan du påbörjar installationen.
Information om fettavskiljare Pdf, 954 kB, öppnas i nytt fönster. (Pdf, 954 kB)
Anmälan till miljö- och stadsbyggnadsnämnden Pdf, 612 kB. (Pdf, 612 kB)
En fettavskiljare ska tömmas och rengöras regelbundet. Kontakta Hässleholm Miljö för information om tömning.
0451-26 82 00
E-post till Hässleholm Miljös kundtjänst
Avgift
Du betalar en avgift för att registrera din verksamhet samt en årlig kontrollavgift. Den årliga kontrollavgiften beror på hur många kontrolltimmar du tilldelas. Om du inte sköter din verksamhet kan det tillkomma en avgift för extra kontroller.
Avgifter för livsmedelsverksamhet
Registrera ditt företag innan du startar
Du som ska starta eller ta över ett livsmedelsföretag ska registrera detta hos miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen. Det gäller för alla livsmedelsföretag, exempelvis restaurang, pizzeria, kafé, livsmedelsbutik, skolkök, förskola och äldreboende.
Om du missar att registrera företaget hos oss ska vi enligt livsmedelslagen besluta om en sanktionsavgift. När vi beslutar om det får vi inte ta hänsyn till varför felet skedde. Det spelar ingen roll om det var slarv, olyckshändelse, glömska, okunskap eller att man inte ville registrera sig. Det hjälper heller inte om du snabbt rättar till felet, vi måste ändå ta ut en sanktionsavgift.
Sanktionsavgiftens storlek
Sanktionsavgiften är en procent av årsomsättningen. Avgiften är dock som lägst 5000 kronor och som högst 75 000 kronor, oavsett årsomsättning.
Om du har tagit över ett företag utan att anmäla det är sanktionsavgiften en halv procent av årsomsättningen. Avgiften är dock som lägst 2 500 kronor och som högst till 40 000 kronor, oavsett årsomsättning.
Om staten, en kommun eller ett landsting har startat eller tagit över ansvaret för en verksamhet och inte anmäler det blir sanktionsavgiften 40 000 kronor.
Självservice
Dela sidans innehåll:
Sidan uppdaterades