
Hässleholms kommun
Besöksadress
Hässleholms kommun
Stadshuset, Nytorget 1
Hässleholm
Växel: 0451-26 70 00
Postadress
Hässleholms kommun
281 80 Hässleholm
Vilka bestämmer i Hässleholms kommun
Alla som bor i Hässleholms kommun
och är över 18 år får vara med och
bestämma vilka personer och partier
som ska styra kommunen.
Val sker vart fjärde år med röstning
vid partival och personval.
De som röstas fram kallas politiker
och kan vara med i till exempel
kommunfullmäktige, kommunstyrelsen,
nämnder och i utskott.
Kommunfullmäktige
Det är politiker och partier i kommunfullmäktige
som bestämmer i kommunen.
Vid röstningar i kommunfullmäktige tas
det beslut om olika saker som påverkar
de som bor eller arbetar i kommunen.
61 politiker är ordinarie ledamöter
i kommunfullmäktige i Hässleholms kommun.
32 politiker är ersättare.
Det är antalet röster per parti från valet
vart fjärde år som bestämmer hur många
platser ett parti får i kommunfullmäktige.
Ordförande i kommunfullmäktige heter
Irene Nilsson (Socialdemokraterna).
Kommunstyrelsen
Kommunstyrelsen bestämmer om det
som händer i den kommunala organisationen.
Kommunstyrelsen har 15 ledamöter och 15 ersättare.
Ordförande i kommunstyrelsen heter
Lena Wallentheim (Socialdemokraterna).
Nämnder och utskott
I kommunen finns det nämnder och utskott.
Deras arbete och uppgift är att hantera
frågor som berör ett område i kommunen.
Det kan vara om skola, miljö, vägar, vatten,
personal, sociala frågor med mera.
De kan även stödja kommunstyrelsens
arbete eller ta fram fakta och förslag.
Dela sidans innehåll:
Sidan uppdaterades