Besöksadress
Hässleholms kommun
Stadshuset, Nytorget 1
Hässleholm
Växel: 0451-26 70 00
Postadress
Hässleholms kommun
281 80 Hässleholm
Kemikalier kan vara farliga
för människor och för miljön.
Kemikalier är ämnen som kan
användas i fabriker och i jordbruket.
Kommunens miljöavdelning ska se till att
kemikalier används så att de inte skadar
människor och miljön.
Miljöavdelningen ser också till att våra
bostäder inte gör oss sjuka och att
badvattnet i sjöarna inte är giftigt.
Miljöavdelningen inspekterar dessutom
verksamheter som hanterar livsmedel.
Det kan vara butiker och restauranger.
Att sköta naturen kallas för naturvård.
En del natur är ovanlig och värdefull.
Den behöver skyddas extra noga.
Det är kommunens planavdelning
som har hand om naturvården.
Det kommunala bolaget Hässleholm Miljö AB
hjälper invånarna att ta hand om hushållsavfallet.
Allt får inte slängas i soppåsen.
Tidningar, plastförpackningar, glas och
farligt avfall är sådant som ska sorteras.
Farligt avfall är till exempel
batterier och målarfärg.
Dela sidans innehåll:
Sidan uppdaterades 2015-02-18 av Tove Gilvad
Hässleholms kommun
281 80 Hässleholm
Besöksadress och öppettider
Växel: 0451-26 70 00
Org.nr: 212000-0985
Kontakta kommunen