
Hässleholms kommun
Besöksadress
Hässleholms kommun
Stadshuset, Nytorget 1
Hässleholm
Växel: 0451-26 70 00
Postadress
Hässleholms kommun
281 80 Hässleholm
Barn och skola
Förskolor och familjedaghem
På förskolor går barn mellan 1 och 5 år.
Tidigare kallades förskola för dagis.
Här är barnen på dagarna,
när föräldrarna arbetar.
Det finns också familjedaghem
som tar emot barnen i sina egna hem.
Föräldrarna måste söka om plats
i förskolan eller i familjedaghem.
Föräldrarna betalar för att ha sina barn
i förskolan eller i familjedaghem.
Förskoleklass och grundskola
Barn som fyllt 6 år kan börja i
förskoleklass, om föräldrarna vill.
Detta första år är frivilligt.
Barn som fyllt 7 år börjar grundskolan.
Alla barn måste gå i skolan tills de fyller 16 år.
Det finns också särskoleklasser.
Det är klasser för barn med särskilda behov.
Vissa barn med särskilda behov
går i vanlig klass med extra stöd.
Fritidshem
Om föräldrarna arbetar kan barn
mellan 6 och 12 år vara på skolans
fritidshem innan och efter skoldagen.
Föräldrarna betalar för fritidshemsplatsen.
Fritidshemmet är också öppet på skolloven.
Gymnasium
Efter grundskolan börjar de
flesta ungdomar i gymnasieskola.
På gymnasium i Hässleholm kan
eleverna läsa olika studieinriktningar.
Norrängsskolan i Hässleholm är en
gymnasieskola för elever med särskilda behov.
Vuxenskola
Vuxna kan få utbildning i
grundskolan och gymnasieskolan.
Förvaltningen arbetsmarknad- och
kompetensutveckling har hand om
studier för dig som är vuxen.
Där hittar du också svenska för invandrare, SFI.
Dela sidans innehåll:
Sidan uppdaterades