Use Google to translate the web. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Hässleholms kommun

Besöksadress

Hässleholms kommun

Stadshuset, Nytorget 1
Hässleholm

Växel: 0451-26 70 00


Postadress

Hässleholms kommun

Stadshuset
281 80 Hässleholm

Fibersamordnare

Pernilla Rydmark

Telefon: 0451 - 26 77 78

Skicka meddelande till

Frågor och svar

Öppettider

Telefontid: 0451-26 65 00
m-f: 9:30-11:30, 13:30-15:30

  • Ingen giltig användare vald.

Här listar vi de vanligaste frågorna kring kommunens fibernät.  

En intresseanmälan görs på fiberportalen. Adressen dit är fiber.hassleholm.se (fyll i din adress i rutan och följ instruktionerna)
Först efter att du skrivit på ett avtal är en beställning gjord. Läs mer under punkten "Vad händer när jag gjort en intresseanmälan"

Anslutningsavgiften är f.n 19 000kr i samband med utbyggnaden och 24 000 kr efter att vi stängt området. På fiberportalen under Statuslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster står längst ner en lista där vi tar emot anmälningar för efteranslutningar.

I anslutningspriset ingår allt som gäller installationen. Se VillakundsavtaletPDF (pdf, 289.8 kB) för mer utförlig beskrivning. I huset sätter vi en så kallad kundnod där du själv kan koppla in trådlös router, tv-boxar mm. Vi bygger inte ett nät inom fastigheten från kundnoden och exempelvis till tv:n, det löser du eller din tv-leverantör själv.

Efter att du gjort din intresseanmälan på portalen får du en automatisk bekräftelse via email.


- Bor du i ett område där vi bygger ut eller planerar att bygga ut inom kort så får du ett avtal hemskickat till dig.

- Bor du i ett område som vi kommer att bygga längre fram så kan det ta flera månader innan du hör något från oss. När arbetet med att projektera ditt område påbörjas så blir du kontaktad och får ett avtal och svarskuvert hemskickat till dig. När vi kontrasignerat avtalet och skickat en kopia till dig så är avtalet bindande.

Entreprenaderna täcker ofta stora områden och är därför känsliga för störningar. Därför är alla leveranstider preliminära.

Vårt nät byggs så att det ska finnas fiber till alla fastigheter längs en gata. Det innebär att det finns möjlighet att ansluta till fibernätet i Hässleholm även i efterhand. Vi vill poängtera att vi kan tvingas vänta in ett antal beställningar i samma område innan vi gör en efteranslutning och att anslutningen då görs till en högre kostnad.

Du betalar när din fastighet är ansluten och du kan beställa tjänster via vår portal.

Fibern vi talar om är en speciell sorts glasfiber, över fibern går det att överföra data mycket snabbare än över gamla nät av koppar eller mobila nät.

Fiber har en överlägsen förmåga att snabbt och stabilt överföra data, din internetuppkoppling blir alltså jättesnabb. Den högsta hastighet som våra tjänsteleverantörer erbjuder idag är 1 000 Mbit/s, som jämförelse brukar bredband via telejacket vara på högst 24 Mbit/s. Den höga hastigheten är till nytta om du jobbar hemifrån, tittar på tv över nätet (Play-tjänster) eller har många enheter anslutna till internet samtidigt (datorer, surfplattor, telefoner, tv-apparater mm).

Den höga kapaciteten i fibernätet gör inte bara att man kan få snabba tjänster, det ryms även väldigt många leverantörer att välja på. Fördelen är ett brett utbud, men även att tjänsteleverantörerna får tävla om att få dig som kund. Framöver ser vi även ett ökat användande av så kallade välfärdstjänster som kommer på stark frammarsch inom bland annat vård och omsorgssektorn.

Det finns inget tvång att beställa tjänster efter att fibern är installerad, som vi beskrev ovan är även alla leveranstider preliminära. Säg därför upp dina befintliga tjänster först när fibern är installerad, sedan kan du beställa tjänster via fiber när uppsägningstiden på dina befintliga börjar gå ut.

När det gäller de kommunala gatorna följs ett regelverk där besiktning görs före och efter utförd entreprenad. Kraven som ställs på återställning är höga. Återställningen görs i efterskott och därför kan det se ut som att området är lämnat, men entreprenörerna kommer tillbaka för att återställa gatorna.

Du ska alltid göra din felanmälan till din tjänsteleverantör, det är de som har hela supportansvaret. Om de finner att felet inte finns i din eller i deras utrustning så kommer de att kontakta oss på fibernätet för att vi ska felsöka, men du som kund behöver bara ha kontakt med din tjänsteleverantör.

Sidan uppdaterades 2018-10-15 av Helena Winter

Navigera vidare:

Kontakt

Hässleholms kommun
Stadshuset
281 80 Hässleholm
Besöksadress och öppettider

Växel: 0451-26 70 00
Org.nr: 212000-0985
Kontakta kommunen

Sociala medier

Twitter
Facebook
Instagram
Youtube
Illustration över Hässleholms kommun
Illustration över Hässleholms kommun