Hässleholms kommun

Separering och insamling av bioavfall

Från den 1 januari 2024 ska bioavfall från hushåll och verksamheter sorteras ut och samlas in. Bioavfall är exempelvis mat-, livsmedels- eller köksavfall samt biologiskt nedbrytbart trädgårds- eller parkavfall.

Krav på sortering av bioavfall gäller alla

Kravet gäller både privatpersoner och verksamheter. De nya bestämmelserna ersätter tidigare krav som gäller insamling av matavfall.

Producerar din verksamhet bioavfall?

Kravet gäller allt biologiskt avfall som uppkommit. Har din verksamhet ett lunchrum där dina anställda kan slänga matavfall så uppkommer det ett bioavfall i verksamheten som ska separeras från annat avfall. Biologiskt nedbrytbart livsmedels- eller köksavfall ska separeras från sin förpackning och hanteras separat. Det gäller även ätlig olja eller liknande flytande matfett.

Kommunalt avfall

Biologiskt avfall från till exempel lunchrum, restauranger, storkök och butiker räknas som kommunalt avfall. Om det rör sig om kommunalt avfall är det Hässleholm Miljö som ska samla in ert bioavfall.

Icke-kommunalt avfall

Bioavfall från livsmedelsproduktion och grossister räknas som icke-kommunalt avfall. Om din verksamhet producerar icke-kommunalt avfall kan ni anlita valfri entreprenör för att samla in ert bioavfall.

Ansöka om dispens

Om din verksamhet inte kan separera bioavfall från förpackningsavfall behöver ni lämna in en ansökan om dispens (undantag från kravet) till kommunens tillsynsmyndighet miljö och stadsbyggnadsnämnden. Dispens kan behöva sökas av butiker som till exempel behöver slänga förpackningar med bioavfall i restavfallet under en övergångsperiod. En dispens är tidsbegränsad till max två år.

Kraven på utsortering finns i 3 kap. 1 § avfallsförordningen och bestämmelsen finns i 3 kap. 15 § avfallsförordningen.

Dispensansökan lämnas in skriftligen via epost med följande uppgifter:

  1. Kontaktuppgifter, organisationsnummer, postadress, fakturaadress och besöksadress samt fastighet dispensen gäller för,
  2. vad du söker dispens för och enligt vilken paragraf och lag,
  3. beräknad volym/mängd avfall som uppkommer, per år?
  4. hur lång tid dispensen ska gälla,
  5. motivering och skäl till dispensansökan.
  6. annan relevant information.

Skicka din ansökan till miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen:

E-post miljo@hassleholm.se

Lagstiftning

Dispensen prövas utifrån bestämmelserna i avfallsförordningen. Dispens kan beviljas om 1 av följande skäl enligt 3 kap. 16 § avfallsförordningen (2020:614) uppfylls:

Om du bedömer att det inte går att samla in avfall separat eller fastighetsnära, att skilja förpackningarna från sitt innehåll eller inte går att sortera ut avfall eller att det inte ger fördelar som överväger nackdelarna, om:

  1. det inte är tekniskt genomförbart med hänsyn till god praxis för avfallsinsamling,
  2. det skulle bli ett jämförbart återvinningsresultat med en annan hantering,
  3. det inte ger det bästa miljömässiga resultatet med hänsyn till avfallshanteringens sammanlagda miljöpåverkan, eller
  4. det skulle medföra oskäliga ekonomiska kostnader. Förordning (2023:908).

Avgift

Vi tar ut en timavgift för din ansökan om dispens, oavsett om vi kan ge dispens eller inte. Avgiften baseras på nedlagd tid för handläggning av ärendet.

Hjälpte informationen på denna sidan dig?

Hjälpte informationen på den här sidan dig?
Dina svar och synpunkter hanteras anonymt.

Uppdaterad: