Hässleholms kommun

Trafik och resor

Pausar nedmontering av belysning på andra väghållares vägar

Hässleholms kommun pausar tills vidare planerad nedmontering av vägbelysning på vägar där andra aktörer är väghållare. Beslutet kommer efter att Trafikverket meddelat att myndigheten ser över sina processer kring vägbelysning och att ingen belysning ska tas ner under tiden – såvida den inte innebär en trafik- eller elsäkerhetsrisk.

Belysning på enskild väg

Lyktstolpe på enskild väg

Kommunen inväntar fortsatt dialog med Trafikverket

- Vi ser att frågan om vägbelysning är viktig för många invånare. Därför väljer vi nu att pausa kommunens planerade nedmontering av belysning på andra väghållares vägar i väntan på Trafikverkets fortsatta arbete och dialog. Under tiden kommer ingen belysning att tas ner, förutom där anläggningar bedöms utgöra en säkerhetsrisk/utgör en fara för allmänheten, säger Urban Widmark (M), ordförande i Tekniska nämnden.

För kommunala anläggningar på andra väghållares vägar som redan har blivit nedsläckta sedan tidigare finns det idag inga planer på att tändas/återmonteras.

Hjälpte informationen på denna sidan dig?

Hjälpte informationen på den här sidan dig?
Dina svar och synpunkter hanteras anonymt.

Uppdaterad:

Service för dig