Hässleholms kommun

Näringsliv och företag

Hässleholm tappar något i 2024 års Nöjd kund index-mätning

Nära 300 företag har fått tycka till om kommunens tillstånds- och tillsynsutövning. Betyget räknas fortfarande som högt men kommunen backar samtidigt i den nationella mätningen.

- Synpunkterna hjälper oss att identifiera områden där vi kan utvecklas vidare, säger Sandra Gustafsson, förvaltningschef på miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen.

Mätningen genomförs tillsammans med Sveriges Kommuner och Regioner (SKR), som årligen undersöker företagens uppfattning av den kommunala tillstånds- och tillsynsutövningen. Det totala mätvärdet för 2024 sjönk till 70, jämfört med 72 föregående år.

De myndighetsområden som mäts är bygglov, brandskydd, miljö-och hälsoskydd, livsmedelskontroll, serveringstillstånd och markupplåtelse.

I undersökningen får företagen svara på hur de upplevde kommunens handläggning av ärenden gällande serviceområdena bemötande, tillgänglighet, information, effektivitet, rättssäkerhet och kompetens.

Totalt deltog 292 företag från Hässleholms kommun i enkäten.

Mindre förändringar från förra mätningen

Brandskydd ökade från 75 till 79, (motsvarande ”högt”).

Bygglov tappade knappt, från 69 till 68 (motsvarande ”godkänt”).

Miljö- och hälsoskydd ökande från 64 till 66 (motsvarande ”godkänt”).

Livsmedelskontroll minskade från 78 till 73 (motsvarande ”högt”).

Serveringstillstånd sjönk från 84 till 83 (motsvarande ”mycket högt”).

Markupplåtelse sjönk drastiskt från 90 (”mycket högt”) till 66 (”godkänt”).

I en separat undersökning (nöjd upphandlingsindex/NUI) av området Upphandling gick Hässleholms kommun från mätvärdet 71(”högt”) till 69 (”godkänt”).

Företagen upplever bra bemötande

Kommunen ligger över 70 på samtliga serviceområden, vilket motsvarar betyget ”högt”. Högst av alla serviceområden ligger ”bemötande”, med mätvärdet 77.

Årets nöjd kund-index visar att företagen i hög utsträckning, oavsett utgång av myndighetsbesked, upplever att man har blivit väl bemött av kommunens medarbetare. Det är en trend som håller i sig sedan fjolåret.

Tekniska utmaningar under året

Sandra Gustafsson, förvaltningschef på miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen, säger att resultatet från årets kundundersökning ger värdefull information om vad som är bra och vad som kan utvecklas.

- Vi vet att vissa tekniska problem under året, bland annat med vårt ärendehanteringssystem, kan ha påverkat hur nöjda våra kunder har varit. Det arbetar vi såklart med att lösa.

Service och bemötande är prioriterade frågor på förvaltningen.

- Just nu tar vi till exempel fram gemensamma riktlinjer för hur vi möter invånare och företagare. Vi vill ge tydlig information och ett bra bemötande – även när vi inte kan ge det svar de hoppats på.

– Vi ser över allt från hur snabbt vi återkopplar till hur vi uttrycker oss när vi ger negativa besked. När våra medarbetare får tydliga verktyg och stöd i sitt arbete blir det också lättare att ge god service, säger Sandra Gustafsson.

Kommunen ligger idag på godkända eller höga nivåer i undersökningen, men målet är att bli ännu bättre.

– Vi välkomnar insikten som den här mätningen ger. Synpunkterna hjälper oss att identifiera områden där vi kan utvecklas vidare, säger Sandra Gustafsson.

Toppbetyget sjönk

Mätvärdet för Markupplåtelse föll märkbart från 90 till 66, vilket förvånar Stefan Alvedal, enhetschef på tekniska förvaltningen.

- Våra lägsta siffror gäller effektivitet och tillgänglighet och över dessa har vi ingen rådighet. Ärendena vi får in ägs av polismyndigheten och vår uppgift är att yttra oss om lämpligheten i upplåtelsens placering och utformning.

Stefan Alvedal har i övrigt inget svar på den stora skillnaden i nöjdhet mellan 2023 och 2024.

- Vi har inte avstyrkt en enda ansökan, utan varje gång det förkommit brister eller tveksamheter i ansökan har vi hittat och föreslagit en alternativ lösning.

Vad betyder resultatet?

Nöjd kund-index och nöjd upphandlings-index
80 eller högre: mycket högt
70 till 80: högt
62 till 69: godkänt
50 till 61: lågt
50 eller lägre: mycket lågt

Mer information

Du kan ta del av undersökningen i sin helhet på SKR:s hemsida.

Resultat företagsklimatmätning | SKR Länk till annan webbplats.

Hässleholms kommuns sammanfattande nöjd kund-index de senaste åtta åren

År

Nöjd kund- index

2024

2023

2022

2021

2020

2019

2018

2017

70

72

73
70

73

72

68

62

Hässleholms kommuns sammanfattande nöjd upphandlings-index de senaste fem åren

År

Nöjd upphandlings- index

2024:

2023:

2022:

2021:
2020:

69

71

75

64

65

Hjälpte informationen på denna sidan dig?

Hjälpte informationen på den här sidan dig?
Dina svar och synpunkter hanteras anonymt.

Uppdaterad: