Hässleholms kommun

Kommun och politik

Förslag om tätare uppföljning av omsorgsnämndens verksamhet under året

Omsorgsnämnden redovisade ett underskott på 22 miljoner kronor för år 2024, samtidigt som det har kommit fram en del brister i arbetsmiljön inom förvaltningen de senaste åren. Mot denna bakgrund vill kommunstyrelsens ordförande Lena Wallentheim (S) ha en tätare och mer omfattande uppföljning av omsorgsnämndens verksamhet för att kunna följa de förbättringsåtgärder som pågår.

För en hållbar omsorg

– Att omsorgsförvaltningen har utmaningar står klart och vi vet att det pågår åtgärder på flera plan för att komma tillrätta med problemen. Hässleholms kommun ska leverera en god omsorg och vi ska göra det på ett hållbart sätt. Genom att kommunstyrelsen får mer utförlig återkoppling från omsorgsnämnden kan vi ta vårt ansvar att följa upp verksamheten och ha värdefull dialog längs vägen, säger Lena Wallentheim (S).

– Det viktigaste nu är att vi får upp alla brister på bordet och sedan jobbar systematiskt med att åtgärda problemen. Jag har fullt förtroende för att medarbetarna och den nya förvaltningschefen, tillsammans med nämnden, kommer att lösa detta. Därför ser jag fram emot återkoppling kring hur arbetet fortgår, säger Joakim Karlsson (M), kommunstyrelsens förste vice ordförande.

Kommunstyrelsens ansvar att följa upp

Kommunstyrelsen har uppsiktsplikt över nämnderna, vilket innebär ett övergripande ansvar för att säkerställa att verksamheten bedrivs på ett ändamålsenligt, lagligt och ekonomiskt ansvarsfullt sätt. Det ska bidra till en effektiv användning av kommunens resurser, en god ekonomisk hushållning och att de tjänster som erbjuds medborgarna håller hög kvalitet. Inom ramen för denna uppsiktsplikt begär kommunstyrelsen extra redovisningar från omsorgsnämnden, enligt ordförandeförslaget som tas upp för beslut på kommunstyrelsens sammanträde den 5 mars.

Redovisning av ekonomin

Förslaget är att omsorgsnämnden redovisar uppföljning av det ekonomiska resultatet, inklusive prognossäkerhet, identifiering av ekonomiska avvikelser och vilka åtgärder som görs och planeras för att säkerställa att budgeten följs. De ska också redovisa hur omsorgsförvaltningen använder bemanningstjänster; i vilken omfattning, hur kostnadsutvecklingen ser ut och vilka åtgärder som är planerade. Dessutom ska nämnden redovisa hur de riktade statsbidragen hanteras med fokus på hur det används för att nå avsedda effekter inom omsorgsverksamheten.

Redovisning av arbetsmiljöarbetet

Vidare är förslaget att omsorgsnämnden ska redovisa arbetet med att förbättra arbetsmiljön, med särskilt fokus på de rekommendationer som framkom i den externa utredningen från december 2023 gällande administrativ personal.

Skriftlig och muntlig redovisning

Redovisningen ska göras dels i form av en skriftlig återrapportering varje månad till kommunstyrelsen kring ekonomin, bemanningstjänster och statsbidragen, dels i form av en muntlig redovisning och dialog i kommunstyrelsens arbetsutskott om hur arbetet går med ekonomin och arbetsmiljön. Dialogen genomförs i anslutning till ordinarie uppföljningstillfällen när nämnderna redovisar ekonomiska uppföljningar till kommunstyrelsen, som årsredovisning, delårsrapport och månadsuppföljningar i februari, april och oktober.

Hjälpte informationen på denna sidan dig?

Hjälpte informationen på den här sidan dig?
Dina svar och synpunkter hanteras anonymt.

Uppdaterad: